http://re-dizain.blogspot.com/search/label/SAMLING

Kul att du hittat hit!

Välkommen till Re-dizain, en liten värld av retro skandinavisk design från 50-60-70-talet.
Jag är en kulturarvsvårdare och är ständigt på jakt efter nya föremål att forska om. Största intresseområde är tyg!
Ibland blir det tips om "gör själv" saker, loppisfynd och mängder tyg som väcker känslor och nostalgi.
Så glöm inte att följa re-dizain!!!
Lämna gärna kommentar på mina inlägg då hittar jag vägen till dig.


17 juni 2013

Några av Sveriges populäraste textilare...

Det var ett tag sedan jag skrev ett inlägg. Detta pga min långa resa till USA samt för att min hälsa inte varit på topp. Men nu startar jag en serie inlägg om textilare som har berört inte bara mig utan tusentals andra retroälskare i Sverige. Det är nämligen några fantastiska kvinnor som har ritat tygmönster för Almedahls på 70-talet. Det är Anna-Lena Emdén  med 2 andra mycket omtyckta formgivare.

FRÅGA 1 : Gissa vilka 2 omtyckta designers är med på denna bild?

 Bild lånad av Anna- Lena Emdén

När jag frågade om jag fick publicera bilden svarade Anna-Lena Emdén:

"Visst får du använda bilden, det måste ha varit midsommarafton 1973 dansbanan på Asperö."  familjens sommarställe. 

Här är några tyger designade av trion på bilden ovan.

Dessa såldes oftast på Ikea på den tiden. Nu kan man hitta begagnade tygbitar på tradera och  facebook dyrt eller om man verkligen har tur för några tior på loppis!



Imorgon startar jag med ett inlägg om Anna-Lena Emden och några av hennes absolut populäraste tyger.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin
[Valid Atom 1.0]