http://re-dizain.blogspot.com/search/label/SAMLING

Kul att du hittat hit!

Välkommen till Re-dizain, en liten värld av retro skandinavisk design från 50-60-70-talet.
Jag är en kulturarvsvårdare och är ständigt på jakt efter nya föremål att forska om. Största intresseområde är tyg!
Ibland blir det tips om "gör själv" saker, loppisfynd och mängder tyg som väcker känslor och nostalgi.
Så glöm inte att följa re-dizain!!!
Lämna gärna kommentar på mina inlägg då hittar jag vägen till dig.


12 apr. 2013

FLICKAN PÅ ÄNGEN

komponerad av Björn Wiinblad för NK textilkammare, den fantastiska väggtextil jag bara älskade från första gång jag såg den här. Linda som har bloggen känner jag via FB retrogrupper och när hon härom dagen mailade och sa att jag fick köpa bonaden blev jag riktigt glad. Nu borde jag inte handla när jag väntar på min resa till USA men jag kunde inte motstå och det är jag otroligt glad över.


Färgerna är helt underbara, jag lyckas inte få till det. Blåa färgen är mer dämpad och gröna är mer mättad grön (grönare). 
Första gång jag såg trycket kände jag igen Wiinblad stilen och tvivlade aldrig på det. Att den heter Flickan på ängen och att den är komponerat till NK textilkammare förmodligen på uppdrag av Astrid Sampe fick jag ta reda på först när jag skulle hänga upp den nytvättade bonade på torkvindan. 


Först då såg jag bokstäverna som lyste igenom fållen i nedre kanten. Jag sprättade upp fållen och ja ni ser på bilden här nere. Jag tvättade bonaden för hand i en gryta, det brukar jag göra med textil jag är rädd om.  Gamla textilier kan ha förlorat färgfixering så det är bäst att värma dom till hög värme direkt dock under kontroll. Värmen fixerar färgen och motverkar färgblödning. Om det händer dock, in i maskinen igen på 60 grader om det inte är textil av stor betydelse som denna är för mig, då får ni tvätta i grytan på spisen:)


Det är ingen liten bonad utan mäter ca 206x122cm och den kommer få plats i sovrummet på väggen mittemot sänggaveln. Jag vill resten av mitt liv se den när jag vaknar på morgnarna, den gör mig så glad. 

Jag har genom åren haft en del textiltryck av Wiinblad men denna är något utöver det vanliga, helt ovärderlig..                                                                                                                                                                                          Önskar er en fin helg!!!

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin
[Valid Atom 1.0]