http://re-dizain.blogspot.com/search/label/SAMLING

Kul att du hittat hit!

Välkommen till Re-dizain, en liten värld av retro skandinavisk design från 50-60-70-talet.
Jag är en kulturarvsvårdare och är ständigt på jakt efter nya föremål att forska om. Största intresseområde är tyg!
Ibland blir det tips om "gör själv" saker, loppisfynd och mängder tyg som väcker känslor och nostalgi.
Så glöm inte att följa re-dizain!!!
Lämna gärna kommentar på mina inlägg då hittar jag vägen till dig.


2 dec. 2009

Tänd ett ljus för mest samlade retro 60-tals textilformgivare Ullas ; Ulla Scheuer


Upplysning för alla som samlar retro tryckta textilier av formgivare vars signering var Ullas.
denna bild är lånad av Saax.

Bakgrund
Under många år har jag sett underbara textiltryck allt från juldukar, julstrumpor, grytlappar, kökshanddukar, bonader, vanliga dukar mm signerade Ullas och undrat vem som står bakom signaturen...
För något år sedan så fyndade jag ett påslakan med prästkragar i orginal förpackning från 70-talet. På förpackningen stod det designad av Ulla Scheuer. Då tändes en lampa i hjärnan ! Påslakanet hade liknande formspråk som Ullas mönster...
Vet ni att Ullas har under 2000 talet varit mest samlade textilformgivare i Japan? Kolla på tradera bara, där säljs hennes begagnade textiltryck för dyra pengar!
Via tradera kom jag förra veckan i kontakt med en person med namn Peter Scheuer och åter igen tändes en lampa i min vetgiriga skalle ...så jag ställde frågan till personen och svaret var positivt...
Jag kopierar nu originalet på e-mail från Peter Scheuer.


Var så goda: 
Meddelande

ULLAS







Mamma gick tyvärr bort på Sahlgrenska sjukhuset  den 10 juli i år i sviterna av lungcancer
Du skall få ta del av ett material  som jag intervjuade mamma under den sista veckan hon var i livet.  '
Jag och min bror började samla på mammas alster för något halvår sedan, då jag av en händelse såg att några av hennes paradhanddukar såldes på Tradera. '
Vi har också fått en hel del av hennes saker när mamma och Jarl hennes nuvarande man flyttade sist. Jag tror att det var så att hon fick ett provtryck av varje sak hon gjorde, så det har ju blivit en hel del saker med åren. Jag fick för några månader sedan veta av en annan samlare att hon finns med i en japansk ( tror jag) bok om nordisk design. Denna bok lyckades jag genom denna kontakt skaffa ett ex. av.Det var roligt att se hennes saker i en bok på japanska. även om dom hade fått med en del av hennes saker, men då under annat namn.  Så kan det gå...
Här kommer brevet.'
Mamma arbetade som freelancer (hade ingen fast arbetsgivare) under åren 1959 till 1988. S et i ULLAS stod i dom tidigare alstren för Svensson. Men kom efter giftemål att stå för Scheuer. Hon satt för det mesta vid köksbordet och ritade sina mönster, med min äldre bror och mig springandes runt om i huset. Vi tillhörde den generationen som inte behövde gå till dagis, utan kunde leva på en stadig inkomst från min pappa, som var inredningsarkitekt. Mamma ritade mönstren och när det skulle göras samma mönster, fast i en annan färg, brukade hon kalkera av delar av mönstret och rita färgprickar i dom olika delarna, som jag och brorsan sedan fick fylla i.

Efter att ha gått ut dåvarande konstindustriskolan i Göteborg, började hon sin karriär 1959 på Mölnlycke fabriker. Där var hon ca ett år. Sedan tog hon kontakt med ett företag som hette Stildukar, på Hisingen i Göteborg. Det var det företag som tryckte de flesta av hennes bonader. Hon hade även några andra Göteborgsbaserade textiltryckerier som hon jobbade för då och då. Hon brukade jobba fram ett par tre olika motiv, och sedan kontakta någon säljare på ex. Stildukar som fick komma hem till oss och se om det var någonting som dom kunde tänka sig att trycka. Hon åkte sällan ut till dom olika firmorna och visade vad hon gjort
- Jag kunde ju inte ta med dig och brorsan till tryckerierna, så dom fick komma hem till oss istället om dom var intresserade.

Mamma var mer eller mindre aktiv fram till 1988 då en skilsmässa tvingade henne att söka andra jobb, bland annat som städerska, kokerska och barnskötare. Då jag pratade med henne i början på juli i år sa hon:
-inspiration till mönstren har jag nog inte letat efter, utan på grund av min livliga fantasi har det bara "bubblat" upp motiv för mig. Hon har designat allt ifrån bonader till tygböcker (långt innan "tuggvänliga" böcker för spädbarn fanns) till tallriksunderlägg kalsonger/trosor med motiv på, till julstumpor.
Hon var för övrigt den som designade den första stora julstrumpan i Sverige. Mamma blev 73 år och var omgift sedan många år tillbaka. Men åren mellan 1988 tills hon gick bort har tyvärr varit kantade med både ris och ros för henne. Ett drag som dock lyst igenom alla dessa år, är envisheten att övervinna de problem som hon stått inför, och det hoppades vi skulle ha hjälpt denna gång också. Men tyvärr…..
Hennes ritande inskränkte sig de sista åren till att rita till barnbarnen och vänner/bekanta. Hon målade även lite tavlor när lusten satte in. Mamma gjorde så att säga en omvänd kändis resa .Hon började med att slå igenom tidigt i sin ungdom, för att så sakteliga under åren falla i glömska (hos dom flesta). Hon var under sin karriär känd i samtliga nordiska länderna, och som gammal tillhör hon det lite mer trendiga i textil som man hittar på ex. Tradera.
Hon målade även på senare år motiv på det lite platta perspektivlösa sätt som hon en gång blev känd för.
- Perspektiv har jag aldrig förstått mig på.
säger hon. Så när var dags att rita perspektiv brukar hon ringa mig.

Självklart får du berätta för andra om våran mor och om saker hon gjort.
mvh. Peter Scheuer / Hans Scheuer i Göteborg.





Min reaktion
Jag blev så glad för upplysningen om denna otroliga textilfomgivaren men också ledsen för att hon aldrig fick veta hur stor hennes verk har varit och är.


Jag tänder ett ljus och tackar vår allas Ullas ........... 



10 kommentarer:

Lotten sa...

Oj, vilken intressant läsning! Jag har liksom du ofta undrat vem den där "Ullas" var... hennes mönster är jättefina de jag har sett och har. Tack, för att du delade med dig!

Lycke sa...

Vad fint goa du!!! Blir lite tårögd av denna historia om fantastiska Ulla - bra att få ut lite berättelser om människorna bakom alstren!
Tack för dina goa ord!!! Ja, jag ska nog visa hela mig tids nog :D - tror du vet redan hur jag ser ut, hihi..om du sätter ihop en variant av bildern på headern (är ju jag, men inte många brukar känna igen mig där) och pusslar ihop det med mina halsbilder, hahaha..så blir det jag! ska maila dig bild sen när jag känner mig fin nån dag!!!
Härlig onsdag till dig...

Kramar Lycke

Susanne sa...

Hej det är väl så att de stora blir kända efter det levt sitt liv! men jag har nog något verk av henne tro jag ska genast kolla om det fins kvar

LisaMatilda sa...

Så kul att läsa om Ullas! De skapade helt fantastiska mönster på den tiden. Känner så väl igen den översta duken, finns till salu i min Vintage-hörna!

Randiga Tråden sa...

Vad fint skrivet om Ullas,alltid lika roligt att läsa om personen bakom saker och ting. Har en del av henne, nu är det ännu roligare att ha kvar dem. trodde att jag skrev igår om detta men det kom kanske inte iväg.

Megawati Tanujaya Tjhin sa...

is that a napkin? so cutee ;D

Slow-Eva sa...

Vad fint! jag fick en tår i ögat. jag har ärvt två paradhanddukar som måste vara av henne :)

Loppanpoppan sa...

Tack för den fina läsningen och din inspirerande blogg! Blev så glad när jag fick ta del av historien om Ullas. Mina paradhanddukar blev ännu lite finare nu!

Anonym sa...

Oj vad intressant! Vad roligt att du sökte reda på svar och att sönerna var villiga att berätta!! Tack för läsningen!

Conny sa...

Tack för att du delade med dig från ännu ett fan. Har några dukar och vepor som är väldigt fina.

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin
[Valid Atom 1.0]