http://re-dizain.blogspot.com/search/label/SAMLING

Kul att du hittat hit!

Välkommen till Re-dizain, en liten värld av retro skandinavisk design från 50-60-70-talet.
Jag är en kulturarvsvårdare och är ständigt på jakt efter nya föremål att forska om. Största intresseområde är tyg!
Ibland blir det tips om "gör själv" saker, loppisfynd och mängder tyg som väcker känslor och nostalgi.
Så glöm inte att följa re-dizain!!!
Lämna gärna kommentar på mina inlägg då hittar jag vägen till dig.


9 mars 2014

Välkommen Tygglada Våren!

Våren och ljuset är här ...


Dags för vårgardiner. På väggen Pythagoras tyg inköpt på Ljunbergstextil  som också är mitt enda nyproducerade textil i inredningen. Jag älskar dessa färger och mönster! Gardinerna är grön Simpukka  design Marjatta Metsovaara för Tampella och äppelträdet design Saini Salonen för Borås, 60-70-tal.


På loppis hittade jag en mycket fin pläd som passar i hörnan ovan. Snygg och fräsch, och matchande färgmässigt. Nu har jag lärt mig också att Berit Woelfer inte designat enbart tyg utan plädar också. 


En läcker sparbössa! Laurids Lömborg Denmark papiermaché prylar har blivit mycket attraktiva samlarobjekt. Om jag hade sparat alla mina söta föremål jag haft genom åren hade jag blivit rik just nu:)


Vem har formgivit katten? Stämlad Gabriel.


Vad heter denna sötnos tro? Retro ängel ?


Kolla vilken läcker en! Jie keramiktavla stad och familj på promenad. Undrar vilken stad den föreställer..


Tyget ovan köpte jag på Antikmässan. Plugg design Viola Gråseten.  Över 4 meter oanvänt tyg i tunnare tättvävd bomull. Tyget fulla bredd är ca 78 cm och jag tror att det användes till förkläde. Funderar på en härlig sommarklänning.


Kumiseva kasuji Wakisaka för Marimekko inköpt på Antikmässan


Fler tyger har det tillkommit till samlingen bla detta från Mrimekko


Rapsodi design Ritva Wahlström.


Sven Fristedt Zoo i en ny kombination


Ett fantastiskt tyg Riviera design Göta Trägårdh


Paradis av Anne-Marie Netterdag, ytterliggare ett mönster. Jag har nu 5 olika paradis mönster och än så länge vet jag inte hur många hon designat.


Två gulliga paradhanddukar av alla våra Ullas. Dessa kan man aldrig få nog av.


Funderar på om min glada köksgardinen är Ullas design?


Minsta burken i samlingen, Ira Anita Wangel.


2 läckra mindre dukar i så fin tättvävd bomull precis som persons kryddskåp av Astrid Sampe.



Påsken är snart här...fallandelöv servetter  i mönster av Stig Lindberg, KF.

Önskar er en fin vecka!



2 kommentarer:

Helena Högberg sa...

Tack för länken om att man kunde köpa Pythagoras idag! Jag hade ingen aning om det, älskar det tyget!

ett hörn av rymden sa...

Riktiga vårtyger! Man blir så glad! =)

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin
[Valid Atom 1.0]