http://re-dizain.blogspot.com/search/label/SAMLING

Kul att du hittat hit!

Välkommen till Re-dizain, en liten värld av retro skandinavisk design från 50-60-70-talet.
Jag är en kulturarvsvårdare och är ständigt på jakt efter nya föremål att forska om. Största intresseområde är tyg!
Ibland blir det tips om "gör själv" saker, loppisfynd och mängder tyg som väcker känslor och nostalgi.
Så glöm inte att följa re-dizain!!!
Lämna gärna kommentar på mina inlägg då hittar jag vägen till dig.


18 juni 2013

Anna-Lena Emdén en evergreen formgivare

men också före sin tid!

Nu vill jag tacka er som lämnat en kommentar, det är just NI som bidrar till att man vill fortsätta gräva och identifiera ...TACK !

Först och främst ska jag berätta att på bilden i mitt förra inlägg finns:

"på trappan högst upp från vänster Anne-Marie och Ulla, pojken med blå mössa Anne-Maries son, flickorna med gula klänningar är Ullas döttrar, min familj längst ner "  skrivet av Anna-Lena Emdén





Denna bild visar också från vänster Anne-Marie Netterdag  och Ulla Bodín mm.  

Anna-Lena Emdén, en designer som förgyllt vårt barndom redan på 60-talet. Mellan 1965 - 69 ritade hon sina första barnmönster vid Almedahls i Alingsås ( min lilla stad) dit hon kom direkt efter sin utbildning vid Textilinstitutet och Atheneum i Helsingfors. Det var hennes första i en rad lekfulla mönster Lycksalighetens Ö blev till och döptes om till Atterbom pga sitt långa namn. 

" Det var roligt att ha varit med inom textil när vi uppmuntrades att göra hur vilda mönster som helst. Det fanns intresse för textil och det fanns massor av jobb"



Detta tyg blev jag förälskad i lång tid innan jag visste att det var av känd design. Gillar det som det är men gärna syr små saker av som på bilden till höger eller HÄR
Ett av mina absoluta favoritmönster är Sorglösa brunn som kom ut 1976. Jag blev helt ifrån mig den dagen jag fyndade 2 gardinlängder. En del av tyget gick direkt i min tygsamling och med en tygbit klädde om en gammal sypuff som du kan se HÄR. Det roliga är att det andra tyget i orange med vita retroblommor också är designat av A-L Emdén fast jag visste inte det då. 
Du kan också se Sorglösa brunn i en artikel om Almedahls där Ann-Lena Emdén blev intervjuat som designer och jag själv som samlare och användare. 
På samma bild kan du se tyget Adam och Eva som jag är riktigt glad över, unika provlappar med original etikett .


"Förmodligen är det lapptryck du har av Adam och Eva, man gör innan man riktigt bestämmer färgen som ska bli. Det gjordes först i flera färger sen övergick vi till att bara göra mönstret i 1 färg. Jag var med på en utställning om kyrkliga textilier på Rösska museet i Gbg kan ha varit 1972 då fanns det tyget med ( i bara en färg) För övrigt ställde jag ut bl.a Nattvarden och Ammande Maria som jag hade stickat för hand " Anna-Lena

Gristyget ritade Anna- Lena för Almedahls under 60-talet och jag har det som en soffkudde.

Första mönster för Ikea 1975






Dessa var några av mönster ritade på 60-70-talet för Almedahls och Ikea men vill du se fler kan du besöka Anna-Lenas Picasa album.
Under många år har Anna-Lena haft samarbete med Ikea som frilansare. Under den tiden kom nallen Konrad och dockan Maja som fanns också i form av lakan och örngott men även tryckta som metervara. Det var bara att klippa ut och sy ihop figurerna. Mönstret Sigge Snagg innehöll ett myller av fantasifigurer. Anna-Lena skrev också en bok om Sigge Snagg och draken.  

Detta var lite om Anna- Lena som textildesigner men hon gillar stickat också. Under en period arbetade hon på Fritsla trikå där hon fick göra allt, bestämma kvalitet, gjorde reklamen, mönster, färger, knappar och tom band vävdes efter hennes mönster. Produktionen gick framförallt till detaljhandel samt till Åhléns. 
Trikå är fortfarande ett stort intresse. Och genom sin lust att skapa kluriga konstruktioner har hon utvecklat Knepp. En fantastiskt fiffig idé som är unik och rolig dock före sin tid! 

På min fråga om Knepp svarade Anna-Lena :

"Knepp kom till för länge sedan, när man slutade sy kläder i Sverige men vi hade fortfarande trikåfabriker kvar. Jag tänkte att vi måste kunna göra kläder ändå...Jag stickade för hand och tyckte jag kom på nåt, jag pratade med trikåexpert på Textilhögskolan i Borås som sa att det var helt möjligt att tillverka mina delar helt färdiga med knapphål och allt, på moderna datorstyrda trikåmaskiner.  Högskolan  startade vid den tiden upp Stickakademien, där formgivare kunde få hjälp att utföra sina ideer, samtidigt som trikåindustrierna i trakten kunde få tillgång till nya ideer...det var så det började.
Sedan har jag fått hjälp från olika håll som trodde på min idé, men att marknadsföra en ny idé är det allra svåraste. Som en långvarig Knepp-användare tror jag på min idé. Det är bra att kunna återanvända och förändra sina kläder på ett enkelt sätt, att kunna knäppa om till något annat vid behov, knäppa in dekorationer och själv få lov att vara kreativ. Den senaste ultimata varianten är att kunna utnyttja båda sidorna och få ännu större variation utav minsta möjliga material. Vad jag vill är ju inte bara att själv göra affärer... utan att kanske hitta någon som tror och vill satsa på min idé, KNEPP butker med delar i massor av färger mönster liggande på hyllor...det vore nåt! ...så jag bara knäpper vidare "

Vill du se hur Knepp kan se ut eller läsa mer kolla gärna HÄR eller HÄR .

Referenser: Anna-Lena Emdén och en bok som jag varmt rekommenderar : Textilrikets hemligheter av Inger Dahlin-Ros.

Kommande inlägg: tyger av Anne-Marie Netterdag


Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin
[Valid Atom 1.0]