http://re-dizain.blogspot.com/search/label/SAMLING

Kul att du hittat hit!

Välkommen till Re-dizain, en liten värld av retro skandinavisk design från 50-60-70-talet.
Jag är en kulturarvsvårdare och är ständigt på jakt efter nya föremål att forska om. Största intresseområde är tyg!
Ibland blir det tips om "gör själv" saker, loppisfynd och mängder tyg som väcker känslor och nostalgi.
Så glöm inte att följa re-dizain!!!
Lämna gärna kommentar på mina inlägg då hittar jag vägen till dig.


16 aug. 2013

Färgglada sommarfynd


En liten flaska från Giovanni De Simone kom med posten idag och etablerade sig på plats med detsamma.



Den får pryda fönsterbrädan ihop med Arabia burken, Lindshammar vasen, formgiven troligtvis av Gunnar Ander, Elme orange glaslampa samt vas av John Käll och den fantastiska stora orange flaskan som troligtvis har italiensk ursprung.  Jag har fyndat också en vas i samma form som lampan, visar vid senare tillfälle. Den lilla flaskan på nästa bild är också en Desimone och det var mitt första möte med hans verk. Trots sin skada har den fått en välförtjänt plats i fönstret och i mitt hjärta.



Min första dubbel Pala vas , en vit Royal krona (första inköpt på loppis för en femma), Eternell ljuslykta, en liten vit Rörstrand vas och 4 mini vaser signerade av Jani ( J Wålstedt) .

2 lampskärmar i tyget som tar tankarna till Mona Björk men jag vet inte ännu om det stämmer. Köpte också på FB en klänning med samma mönster fast i turkosa-lila.


En vas från Bo Fajans etikettmärkt samt märkt under Poirrot. När jag googlade på namnet fick jag se så himla vackra former med samma mönster.



En liten Jan har jag också fastnat för...en häst sparbössa av den osmarta sorten utan öppning i botten. Noa lyckades få ut dom 2 st 50-öringar daterade 1966 och 1968 som fanns i den . Den är djupstämplad med serienummer 1019/ 33 om jag lyckats tyda det rätt.

På tygfronten har det blivit en hel del Marimekko och mängder med andra färgglada retrotyger.
Här är några av dom jag är absolut gladast över ..


Vuokko Eskolin-Nurmesniemi Linjarirattaat


Marimekko Puketti från 1972. 


Tango 1968 och Villinarsissi 1972 av Maija Isola för Marimekko


Tyget Rötti av Vuokko Eskolin längst ner på bilden har jag haft länge men nu har jag fått tag på ytterligare 2 färgställningar. Olika märkning på dessa, någon som vet varför? Ingen av dessa är nyproducerat men antar att dom är tillverkade vid olika tidspunkter. 

Om ni undrar om det blev fler fynd så är svaret JA ;-)

Önskar er en fin helg ! 


Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin
[Valid Atom 1.0]