http://re-dizain.blogspot.com/search/label/SAMLING

Kul att du hittat hit!

Välkommen till Re-dizain, en liten värld av retro skandinavisk design från 50-60-70-talet.
Jag är en kulturarvsvårdare och är ständigt på jakt efter nya föremål att forska om. Största intresseområde är tyg!
Ibland blir det tips om "gör själv" saker, loppisfynd och mängder tyg som väcker känslor och nostalgi.
Så glöm inte att följa re-dizain!!!
Lämna gärna kommentar på mina inlägg då hittar jag vägen till dig.


20 jan. 2015

Käraste fynd 2014

Äntligen föll alla pusselbitar på plats då jag i sensommar hittade den ceriserosa soffan hos Retromakarna en retro-antik utanför Uddevalla. Soffan är gjord av Bröderna Andersson med dun plymåer med överdrag i vävt tyg av Marjatta Metsovaara som är min textilikon. Det är samma mönster som på den turkosa soffgruppen jag fyndade för ett par år sedan i modell Oklahoma design Folke Ohlsson för Dux. Värkligen dröm sittgrupp kvalitets- funktions- och färgmässigt. matchande plädar från Nystads Ylle inköpta billigt på lokal loppis. Dom svartvita tavlorna Vinter och Sommar av Björn Wiinblad inköpta i år på Alleloppisen. Gardiner i cerise och även dom i turkosa på nästa bild på andra halvan av rummet är Maud Fredin Fredholm mönster. 


Tyget på bordet är Paradiset av Anne-Marie Netterdag för Tampella Finland. Jag tästade att ha det som duk men det kommer bli en klänning i stället.



E katalog fylld med vackra tygprover. Jag bläddrar i den och njuter, så mycket fint. Några av tygerna har jag i min samling men dom flesta har jag aldrig sett. Undrar om jag kommer stöta på dessa någon gång. Lite info om tillverkaren finns med också. 


Jesperi assietter design Erkkitapio Siiroinen
i vacker gulgrön färg köpte jag på Majornas stora loppis.


Kasperi vas också design Erkkitaoio Siiroinen köpte jag samtidigt som soffan hos Retromakarna.


Tyget heter Invitation och är design Göta Trägårdh Strömma inköpt förra veckan, inget billigt fynd detta men jag kunde inte låtta bli att köpa det till min tygsamling.


Stort fat i Rimini Blue från Bitossi inköpt på lokal loppis, ett fynd.


Också Bitossi ett ljusshållare i grönt, vet inte riktigt vad serien heter.


Ett fantastiskt fynd från Antikmässan 2014 är Viola Gråstens tyg Plugg.


Ett äkta fynd signerad Erik Höglund vas Huvudet med 2 ansikten för en liten peng på lokal loppis.


 12-15 är Antikmässan i Stockholm igen och jag önskar först och främst några tyger i stilen med Metsovaras Orvokit eller liknande. Duken på bordet är en favorit från Finlayson


1 kommentar:

SiriR sa...

Du har et så fargerikt og herlig hjem!
Og så masse flott du har fått tak i i 2014:)

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin
[Valid Atom 1.0]