http://re-dizain.blogspot.com/search/label/SAMLING

Kul att du hittat hit!

Välkommen till Re-dizain, en liten värld av retro skandinavisk design från 50-60-70-talet.
Jag är en kulturarvsvårdare och är ständigt på jakt efter nya föremål att forska om. Största intresseområde är tyg!
Ibland blir det tips om "gör själv" saker, loppisfynd och mängder tyg som väcker känslor och nostalgi.
Så glöm inte att följa re-dizain!!!
Lämna gärna kommentar på mina inlägg då hittar jag vägen till dig.


9 dec. 2013

Klämma in Julen ...



Denna underbara duken kommer jag nog visa i många år framöver. Det är design Kajsa Nordström och duken heter Julköping också känd som "Vår lilla stad". Den finns i 2 storlekar, den jag har är den större.  Duken är väldigt het och brukar gå för många hundringar på tradera.  Inte konstigt så vacker som den är. 
För mig är det absolut ovärderlig och om jag skulle vara tvungen att skiljas av med min tygsamling så är denna sist ut. 


Jag får en julkänsla utan att behöva plocka bort mina vaser och annan inredning. 


 På bänken är ytterligare ett mycket omtyckt textiltryck nämligen Tomteparaden av Jerry Roupe. Kan man julpynta utan hyacinter, kanske det..men jag måste ha dom doftande blommorna. Trots att vi är allergiska ingen av oss har visat överkänslighet på dessa som tur är. Till lökväxterna använder jag alltid mina Pala vaser av Helena Tynell. Dessa är i mellanstorleken. 


Adventsfrukost ser ut så här, gröten var på spisen då jag tog foto men den är ett måste i vårt hem.


Torkade plommon med valnötskärna är så himla gott. Har du provat det? Tycker att förpackningen var så fin så den fick vara med på bordet. Nötterna serveras i Finel emaljskålen design Kaj Franck. Nötknäpparen är gammal och fungerar bra men jag har nog set en som jag kommer önska mig framöver. Det var H55 som har bloggat om den den 2 /12.


En textil till som jag verkligen gillar, Negerdockan design Aune Laukkanen för Almedahls. Namnet är vackert och det är så synd att det undviks och misstolkas nu för tiden. 


Adventsljusstake Fantasy plockade Noa fram i år. 


Denna duken är också en av dom jag håller hårt i..designad av någon som har signatur Kerttu. Svensktillverkad är den och tryckt på samma fina bomullen med lite struktur som på Julköping.  



Nu får ni inte glömma att besöka Retrolux som delar kalenderlucka med mig,  Pensionat Granath som hade gårdagenslucka och  imorgon får ni besöka Undantaget i Hulebäck .


Önskar er en trevlig dag!!



Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin
[Valid Atom 1.0]