http://re-dizain.blogspot.com/search/label/SAMLING

Kul att du hittat hit!

Välkommen till Re-dizain, en liten värld av retro skandinavisk design från 50-60-70-talet.
Jag är en kulturarvsvårdare och är ständigt på jakt efter nya föremål att forska om. Största intresseområde är tyg!
Ibland blir det tips om "gör själv" saker, loppisfynd och mängder tyg som väcker känslor och nostalgi.
Så glöm inte att följa re-dizain!!!
Lämna gärna kommentar på mina inlägg då hittar jag vägen till dig.


25 okt. 2013

Hösten är här för att stanna

och jag har missat svamparna och blåbären i år...men tur att dessa finns i tyghyllan..


2 söta igelkott har flyttat in hem till oss men trots alla försök att hitta deras ursprung har jag inte lyckats. Signerade med Jr eller In och om du vet något om dessa är jag mer är nyfiken att höra.


Snart ska man plocka fram julduken också, denna kommer från Södahl Denmark. En fin blomma är Irma Yourstone för Uppsala Ekeby , ett fynd i oktober.


En så fin jullöpare..


Bambi är Mari Simmulson Ekeby och kaninen Jie.


Lite pyssel med kakeldekor från förr, tröttnar aldrig på den enkla blomman. 


En snygg blå pokal  osignerad Erik Höglund i vacker blå färg.


och en matchande skål Coquille av Paul Kedelv för Flygsfors 


Väggklocka från Kenzle i keramik troligtvis Tyskland i vackra blåa nyanser .


Kaffekoppar Karin från Rörstrand jag aldrig sett tidigare, kolla vilket gulligt mönster :)


Sparbössa av den osmarta sorten utan öppning men så himla gullig kommer från Rörstrand design Gun von Wittrock. Den har stått på en loppis i flera veckor och till slut köpte jag den, en Selma var den värd alla gånger :)


2 ytterfoder från Stehla GDR med vacker struktur i blå-lila


 Lite bagarbarn av Aune Laukkanen Almedahls 


ett par ljusstakar i blått glas, väldigt vackra men jag har inte hittat något om dessa.

En härlig uggla av Thomas Hellström


Lokki äkta gamla i riktigt höstig färg 


En stor Elme Peacock samt en otroligt snygg Gösta Sigvard Lindshammar i orange-gult kom till samlingen. Finel och Cathrineholm emaljskålar i gult..En glaskatt från Nybro.


Fler katter kom hem på senaste bland denna från Goebel som tyvärr tappat sin träsvans. Jag tycker att den är så himla vacker även utan.


Tänk vad glad en tygnörd som mig blev när jag hittade 2 mindre gardinlängder av det här glada tyget som tar tankarna till AMN .


2 föremål i keramik  från Nilla.


 Den lilla vasen är studioarbete av Bertil Vallien som trots alla mina konster att ta bort kalken förblev den lite kalkig.. synd en riktig skönhet annars.


En stor lampfot med välkända Höglund 


 Vackert Tyg med björk


En Tilgmans lampfot och ett söt afrikanskt baran

 och ett riktigt fint tyg, ofållad jullöpare design Maud Fredin Fredholm. Visst är den snygg..


Önskar er en fin helg !!!

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin
[Valid Atom 1.0]