http://re-dizain.blogspot.com/search/label/SAMLING

Kul att du hittat hit!

Välkommen till Re-dizain, en liten värld av retro skandinavisk design från 50-60-70-talet.
Jag är en kulturarvsvårdare och är ständigt på jakt efter nya föremål att forska om. Största intresseområde är tyg!
Ibland blir det tips om "gör själv" saker, loppisfynd och mängder tyg som väcker känslor och nostalgi.
Så glöm inte att följa re-dizain!!!
Lämna gärna kommentar på mina inlägg då hittar jag vägen till dig.


6 apr. 2013

Det var kärlek vid första ögonkast

                  den 9 augusti 2008 då jag såg tyget hänga över en stol i Retrobutiken på vägen hem från loppisrundan. Jag bloggade om detta tygfynd här . Tyget heter Kukka och det är Marjatta Metsovaara som har designat tyget för finska Tampella. Då började mitt samlande av Metsovaara tyger på riktigt:)


Nu har jag många mönster i min samling varav en del visas i Hus & Hem RETRO, min favorittidning finns att köpa i mitten av nästa vecka om jag förstått rätt. Det är så spännande så jag kan knappt vänta längre! Jag vet att Viveca red har haft kontakt med designern själv och att jag / vi äntligen får veta vad alla dessa vackra mönster heter.
Kukka är ett alldeles speciellt mönster som jag aldrig tröttnar på. Det har jag i hemmet i flera olika färger, det passar i alla miljöer och det blir aldrig misslyckade projekt med detta tyg. 

Under påskhelgen kollade jag på blocket, det jag aldrig annars gör. Första jag fastnade för var en retro soffgrupp från Dux på en mycket dålig bild (ber om ursäkt Kjell). Jag fastnade för tyget på möblerna, det kändes så bekant. Detaljerna i teak och så himla fint turkosa-grönt tyg. Jag mailade och bad om extra bilder, 2 dagar efter blev möblerna våra. Riktigt Fynd! Soffgruppen är i nästintill nyskick, skön och bekväm att sitta. Vävt tyg som jag misstänker kan vara Metsovaara design (obekräftat än så länge), plymåer i fint dun. Frisco bord design Folke Olsson i fint skick, och ett satsbord(okänt?)  i jakaranda /teak. En svart golvlampa Simris design Anders Pehrson för Atelje Lyktan. Pris för allt 1600 kr , inte konstigt att Jan med bloggen Form55 trodde att det var 1 aprilskämt. Men jag har bara lite tur ibland:)  




Visst är dom fina...


Tyget till vänster är ett tryckt tyg sydd som en kavaj och är i min ägo, Metsovaara design för Finn-Flare ett dåvarande finskt klädmärke. Tyget till höger är vävt tyg från soffan. Jag ser ett snarlikt mönster och tror till 99% att det är samma hand som ritat båda.
Nu hoppas jag med Vivecas (red på RETRO) ta reda på om mina misstankar stämmer.

Önskar er alla en trevlig helg och glöm inte köpa tidningen!!!




Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin
[Valid Atom 1.0]