http://re-dizain.blogspot.com/search/label/SAMLING

Kul att du hittat hit!

Välkommen till Re-dizain, en liten värld av retro skandinavisk design från 50-60-70-talet.
Jag är en kulturarvsvårdare och är ständigt på jakt efter nya föremål att forska om. Största intresseområde är tyg!
Ibland blir det tips om "gör själv" saker, loppisfynd och mängder tyg som väcker känslor och nostalgi.
Så glöm inte att följa re-dizain!!!
Lämna gärna kommentar på mina inlägg då hittar jag vägen till dig.


18 feb. 2013

Antikmässa - Älvsjömässan och bloggträff


Tre intensiva men underbara dagar i Stockholm på mässan samt bloggträff. Många trevliga minnen samt en del fynd har jag med mig hem. Jan med bloggen Form55 och jag kom till Sthlm redan torsdag morgon och gick på mässan ihop med Benny från Porslinbloggen som också har ordnat tillgång till ett konferensrum för bloggträff på mässan. Tack Benny och Älvsjömässan!


Efter enbart några minuter på mässan hittade jag mina 2 första fynd! En klänning i vårens färger och en tyglängd Ekerö design Saini Salonen  i den finaste färgställningen.


På fredagen gick jag med Maria från Prylodesign och Randiga tråden samt träffade massor med andra trevliga bloggare bla Gilas grottaPorslinan mm.


Den orangevita flaskan var riktigt maffig och hade bra pris men jag övervägde att lämna den med tanke på att jag inte kunde hantera en så stor pjäs under min resa. Den var italiensk enligt ägaren Råmå från Malmö. Dom hade så fina lampor och flera härliga 60-tals gardiner.


Bland de trevligaste momenten på mässan var träff med Viveca chefredaktör för tidningen Hem & Hus RETRO som bjöd alla bloggare på en extra ex av tidningen. Jag tog med mig också några erbjudande till både återförsäljare och privatpersoner.


                     
Bild på ett tyg som jag köpte i fredags, flera meter på rulle samt en bild på klänningstyget.   


På denna bild syns också ett tyg Tantsu från Marimekko design Maija Isola som inte finns i nytryck i den gröna färgställningen. Det med mig hem.


 En del härliga vintage kläder fanns på mässan bla en kjol i Viola Gråstens i tyg med äpplen.På bilden under syns det ett ställ med enbart Katja of Sweden klänningar, tyvärr alla i små stl.


En fantastiskt fin väggbonad av Toni Hermansson med blomsterträd och nyckelpigor samt en fräck lampa med matchande färger.


Dessa härliga kaktusar är verkligen en blickfångare! Tyvärr så kommer jag inte ihåg vad formgivaren heter men tror att Cina på Tusen vaser känner honom. Dessa kan bli framtida samlarpryl.


Jag letade efter Cathrineholm Lotus dock tror ni mig eller ej , inte en endaste har jag sett på hela mässan! Vad har hänt med dom? 


Tur att vi hade bytes/köp marknad mellan bloggare på fredag kväll i en lokal som Porslinan hade fixat. Där köpte jag faktiskt några delar Emalox i stället från Anna och Benny, tack! 


Jag skulle vilja tacka alla er som har deltagit på bloggträffen och bidrar till vår retroblogg network !!!


2 kommentarer:

secondhandia sa...

Låter jättekul!!Fina saker!

Randiga Tråden sa...

Tack vi hade en underbar dag, så kul.

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin
[Valid Atom 1.0]