http://re-dizain.blogspot.com/search/label/SAMLING

Kul att du hittat hit!

Välkommen till Re-dizain, en liten värld av retro skandinavisk design från 50-60-70-talet.
Jag är en kulturarvsvårdare och är ständigt på jakt efter nya föremål att forska om. Största intresseområde är tyg!
Ibland blir det tips om "gör själv" saker, loppisfynd och mängder tyg som väcker känslor och nostalgi.
Så glöm inte att följa re-dizain!!!
Lämna gärna kommentar på mina inlägg då hittar jag vägen till dig.


27 jan. 2013

En fyndlåda med Maija Isola bla annat

För ett tag sedan fick jag köpa en låda med stuvbitar av en kvinna  som är ingift Ljungberg(familjen som startade Ljungbergs textiltryckeri). I lådan fanns bla några provbitar av Maija Isolas  mönster i olika färgställningar. Jag vet inte för vilket märke trycktes dessa men ett av tygerna är märkt Denbo "Jagababa" Maija Isola. Några är mindre så det syns bara Maija Isola i kanten. Har Ljungbers textiltryckeri tryckt åt Marimekko? Jag vet att dom trycker Josef Franks tyger samt vissa Jobs samt Stig Lindberg , Viola Gråsten mm. 



Här kommer några av tygerna från lådan. Vit bakgrund med gula ovaler, Jagababa av Maija Isola. Ganska stor bit, kan bli en fin paneltavla.


Alla märkta Maija Isola


Detta  mönster i 3 olika färgställningar


Detta är inte märkt men jag känner igen stilen dock vill inte gissa



Annika Sandström 


Ej märkta 




Denna stuven är jag mycket glad över, det är förmodligen enda i denna färgställning, saknar den röda och gula färgen!
Många tygsamlare känner igen mönstret fast i dom rätta färgerna, design Wanja Djanaief för NK design.


i lådan fanns lite små bitar av Josef Franks tulpaner mm blir bra till lapparbete.
Svea, tryckt karta är ett fynd jag velat ha länge. Helt underbart textiltryck !
För några år sedan missade jag ett sådant på tradera, då gick det för över 1000 lappen.



Nu vet jag att det trycktes av Ljungbergs men vem som står för designen är en gåta än så länge.


Alla dessa fanns i lådan som jag betalade 50 kr för, ja det får man kalla fynd eller hur:) 
Önska er en fin vecka!!!

6 kommentarer:

Undantaget sa...

Den kartan hängde på väggen i mitt rum när jag var barn! Hade helt glömt bort det tills nu när jag fick se den! Undrar vad som hände med den?

Re-dizain sa...

Vad trevligt att du blev påmind om tavlan. Min kommer upp snart, måste fålla den först:)

Maria sa...

Maija mönstren underbara men även Wanjas i den färgställningen var ju en godbit och tyget med fåglarna men även de två under och kartan riktig läckar. Grattis till fina tygfynd!

Gila sa...

Ohh så mycket fint!!!

Randiga Tråden sa...

Grattis till alla de fina tygerna, underbara.

ReDoir sa...

Så heldig du har vært. Nydelige stoffer;)
Hilsen hege

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin
[Valid Atom 1.0]