http://re-dizain.blogspot.com/search/label/SAMLING

Kul att du hittat hit!

Välkommen till Re-dizain, en liten värld av retro skandinavisk design från 50-60-70-talet.
Jag är en kulturarvsvårdare och är ständigt på jakt efter nya föremål att forska om. Största intresseområde är tyg!
Ibland blir det tips om "gör själv" saker, loppisfynd och mängder tyg som väcker känslor och nostalgi.
Så glöm inte att följa re-dizain!!!
Lämna gärna kommentar på mina inlägg då hittar jag vägen till dig.


6 sep. 2012

5 favorittyger - en utmaning bland retro bloggar

Bland retro bloggare kan det förekomma olika utmaningar och denna gång är det Maria från Prylodesign som utmanar. Alla som ska vara med visar 5 st av sina favorittyger. Det blir så spännande att se alla fina tyger på en och samma dag här i bloggvärlden.
Nu när jag måste välja 5 favoriter bland mina tyger blir plötsligt väldigt svårt! Hur tänker man då?
Ett tyg som gör mig glad? Många! Ett tyg som jag vill ha i mitt hem eller på mina kläder? Många!
Ett tyg som är alldeles speciell? Många! Jag älskar ju alla. Men valet blev så här i af:


Kesä design Anita Wangen för Helenius(designat mängder med plåtburkar och brickor för Ira). Gardiner i detta tyg pryder Noas lekrum.


Mycket sällsynt tyg (Södra Strömgatan?) design Ann-Marie Netterdag för Almedahls. Motivet är från min lilla stad Alingsås.


Ett fantastiskt läckert tyg av Saini Salonen för Borås W. Äppelträdet ska vara upprätt och bilden visar enbart halva mönstret. Det kommer användning här hemma snart.


Alla dessa underbara kaniner som är designade av Ulla Ericsson Åström för KF och trycktes av Rydboholm 1970.  


Sorglösa Brunn av Anna-Lena Emdén 1976 för Almedahls. Tyget är så fantastiskt fint IRL. Jag har klätt om en sypuff i tyget och det kan du se Här

Enjoy...

6 kommentarer:

Kerstin sa...

Äppelträdstyget av Saini Salonen var så läckert!

Maria sa...

Se så kul, nu har man fått lära känna 3 nya mönster, det första, Sainis och Emdéns. Oj så kul det här var :)

Ellen Kathrine sa...

Hej- så fine sager du har vist frem der! Når jeg ser på det nederste minder det lidt i "stregen" om et stof som jeg på et tidspunkt efterlyste oplysninger om- måske du vil kigge på det? Tror du det også er af Anna-Lena Emden selv om det kun er i en farve?

http://enafdagene.blogspot.dk/2012/05/kan-du-hjlpe.html

Randiga Tråden sa...

så vackert, det översta tilltalar mig mest som idag imorgon kan det vara något annat.

Retroknappen sa...

Jag blir så avundsjuk när jag ser dina fina fina tyger. : ) Salonen, Netterdag och Emdén skulle kunna få flytta hem till mig på direkten. : )

siri ore elle sa...

Så fine stoffer!! Skjønner godt de er favoritter:-)))
God helg!
Klem:-)

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin
[Valid Atom 1.0]