http://re-dizain.blogspot.com/search/label/SAMLING

Kul att du hittat hit!

Välkommen till Re-dizain, en liten värld av retro skandinavisk design från 50-60-70-talet.
Jag är en kulturarvsvårdare och är ständigt på jakt efter nya föremål att forska om. Största intresseområde är tyg!
Ibland blir det tips om "gör själv" saker, loppisfynd och mängder tyg som väcker känslor och nostalgi.
Så glöm inte att följa re-dizain!!!
Lämna gärna kommentar på mina inlägg då hittar jag vägen till dig.


15 nov. 2009

Jag har sett S.Lindbergs tyg Melodi växa fram på Ljungbergs textiltryck






 En otroligt spännande upplevelse har jag varit med om på Ljungbergs tryckeri igår. Att stå alldeles intill bordet där 60 meter Melodi tyget växte fram, en färg i taget, var verkligen helt fantastisk upplevelse för mig som är en äkta tygälskare.  Visste du att Ljungbergs tryckeri trycker alla svenska klassiker allt från Josef Frank åt Svenskt tenn, Viola Gråsten, Sven Markelius ( bla pythagoras ), Astrid Sampe, Karl Axel Pehrson, Olle Eskel Och självklart Stig Lindberg...Oj.oj jag var alldeles ivrig och kunde inte se mig mätt på alla underbara klassiker och alla schabloner på mönster som har funnits längre än mig själv...Mäktigt. Bilden visar tyget Festivo, signerad textil av Viola Gråsten, som ni tidigare sett bla på mina egen framtagna lampskärmar.

Inom kort kommer bilder som jag tagit under besöket. Får du möjlighet att åka till Ljungbergs textiltryckeri någon gång missa inte det!


5 kommentarer:

Randiga Tråden sa...

Vilken upplevelse att få se alla dessa fantastiska tyger,dit måste jag bara, (när är nästa visning, det får jag ta reda på), vad kul att du visade detta.

Lotten sa...

Åhh kan man få komma in och se deras tryckeri...? Det hade jag ingen aaaning om! Det måste jag bara få göra någongång ... Jag visste att de tryckte Josef Franks tyger där och att de som blir fel i tryckeriprocessen måste förstöras på order från Svensk Tenn...

Kraam Lotten

Y sa...

åh vilken rolig utflykt!! ser fram emot bilder

Susanne sa...

godmorgon.. vilken lcka för dig.. ja det hade säkert inte gjort ont att få se det!
Ang mitt kök.. de gamla skjut skåpet hade farit illa massonit var dörrarna av och blivit vågiga av fukten i huset.. sedan hade jag tänkt behålla "stommen" men fick inte in den någonstans när vi gjorde om .. men den fick nytt liv i en timmer stuga :) där den passade smäck!

Vibeke sa...

Så mye fint du har på bloggen din! Og tusen takk for mønster på tøfler. De var virkelig fantastisk fine!

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin
[Valid Atom 1.0]