http://re-dizain.blogspot.com/search/label/SAMLING

Kul att du hittat hit!

Välkommen till Re-dizain, en liten värld av retro skandinavisk design från 50-60-70-talet.
Jag är en kulturarvsvårdare och är ständigt på jakt efter nya föremål att forska om. Största intresseområde är tyg!
Ibland blir det tips om "gör själv" saker, loppisfynd och mängder tyg som väcker känslor och nostalgi.
Så glöm inte att följa re-dizain!!!
Lämna gärna kommentar på mina inlägg då hittar jag vägen till dig.


30 nov. 2009

Färgglada julpynt; jag vägrar vitt och silver ! 60-70-tal för mig tack!

Jag har väl också haft mina vit-silvriga julpynt! Men inte nu längre...
Det skall lysa färg här hemma även under jultid.
Så varför inte blanda många färger?

Jul här hemma skall vara lila, orange, rosa , blå och grön :)


 
  

 
 
I köket


Visst kan man ha färg på Jul? Alla dessa textilier jag visar är handtryckta på 60 och 70-talet.  Adventsljusstakar är också från tiden ...
Återigen, visst är det vint med vit och silver eller med vit och rött till Jul...men det är minst lika fint med mycket färg..Vad tycker du?


14 kommentarer:

Maria sa...

Hej!
Såklart kan man ha färg till jul. Här är det ganska mycket rött, men sedan en blandning också.
Nästan inget silver eller guld.
Jag har också endel gamla bonader och dukar. Det ger mer stämning!
Nu är jag lite sugen på en lite pastellig jul också...
Ni har det finfint!

Lotten sa...

Jag älskar som bekant färg med ;-) Jag har ju turen att få lite bådeoch i och med huset på landet där vi firar jul. Där blir det klassiskt julpynt med rött och vitt... Här hemma blir det istället tokfärgat.... ;-) Jag mår bra av färg så enkelt är det!

Ja, det kanske börjar bli dags att sälja av lite på Tradera snart.... men allt jag köper nästan har jag en plan till... sedan kan det i och för sig bli liggande och ändå bli något helt annat än det jag hade tänkt...

Kraam Lotten

Anna-Karin sa...

älskar alla färgerna hemma hos er.. jag är likadan =)

erry sa...

Såklart ska det vara färgglad jul! :)

Jag blev alldeles förälskad i den fina runda duken på de översta två bilderna.

Kul med julstjärnan! :)

La luz del norte sa...

Jeg liker farger, jeg! Gjerne mye rødt, men jeg liker godt rødt i kombinasjon med lilla og gyllen gul. Gjerne ørlitt cerise sammen med de fargene. Det kan bli riktig lekkert. Hvitt og rødt er en fin kombinasjon, men jeg har en liten leilighet, så det blir mest blandete farger. Fint å kunne boltre seg i gull, sølv og glitter også! Ha en fin adventstid!

Solrosa

Sussi sa...

Kikar in och ler.. Jaaaa precis.. Det ska vara färger.. retro..
Har tagit fram några gamla ärvda och loppisfyndade juldukar.. Blir ju glad av dem..

Kardemomme sa...

Klart det kan være fargeglad jul!
Jeg har vært gjennom mange faser i årene som har gått og har til og med hatt rosa jul en gang på 80-tallet..Gøy å finne på nye ting fra år til år. Du er forresten helt rå på å kunne navn på designere og formgivere.
De broderte vottene hos Rappedikke kunne du jo navnet på mønsterskaperen..Typisk deg å vite sånt :))Ha en fin uke :))

joponen sa...

Färg <3 är det bästa! Vi har också massor av färg hemma, och alla trivs =)

Helena sa...

Det var från början alla härliga jultextilier från det glada 70-talet som fick mig att snöa in på retro-tyger...
Håller med dig! Jul är färg! MYCKET färg!!!!=)

LillaBarn sa...

Färgglad jul gillar jag med. Här är det en salig blandning av färger (fast vi har inte pyntat än. Måste nog städa upp lite först....). Visst byter jag gärna lite tyg, problemet är ju bara portot (bor i Australien)eftersom tyget är ganska tungt. Hur mycket skulle du vilja ha???

Re-dizain sa...

Det känns så skönt att få veta att ni också gillar färgglad jul:)
Kardemomme: Design är mitt liv och att gissa designer genom att känna igen deras formspråk är inte svårt..det är precis som när en bilmekaniker identifierar fel på bilen efter en beskrivning...men tack att du märker det:)

Susanne sa...

färger till hör julen... Och alla färger är fina till jul vad man än väljer.. jag har ett lantkök som är skapt för de röda--- men har andra rum som ger meig mera spelrum
min mamma har en sådan ängla duk som hon håller benhårt på ;)
men jag mins jularna jag växte upp det var massa färg.. inte bara röda nyanser.. jugranarna var färg glada dukarna var i olika färger ..

jag gillar din adventsstake jätte fin!

Thessan sa...

Om du vill vinna en egen liten Amis kan du vara med och tävla i min julkalender som börjar idag!

Lycke sa...

Jaaaa, jättefint!!!

Kramar Lycke

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin
[Valid Atom 1.0]