http://re-dizain.blogspot.com/search/label/SAMLING

Kul att du hittat hit!

Välkommen till Re-dizain, en liten värld av retro skandinavisk design från 50-60-70-talet.
Jag är en kulturarvsvårdare och är ständigt på jakt efter nya föremål att forska om. Största intresseområde är tyg!
Ibland blir det tips om "gör själv" saker, loppisfynd och mängder tyg som väcker känslor och nostalgi.
Så glöm inte att följa re-dizain!!!
Lämna gärna kommentar på mina inlägg då hittar jag vägen till dig.


24 okt. 2008

Re-dizain av en gammal kappa

Denna hittade jag på en loppis förra året. Fastnade för färgen och tygkvalitet direkt. Storleken på kappan var D 36 och modellen med dubbelknäppning, inte alls i min smak. Storleken var till lite kraftigare 36:a det är vad D-serie står för. Ärmarna var ca 15 cm förkorta så kvinnan som jobbade på plats tittade så konstigt på mig då jag bestämde mig för att köpa kappan :-) sådant är jättekul!!!
Under hemresan skräddade om kappan i tankarna och bara längtade hem och ta saxen :-)
Tyvärr så har jag som vanligt inte tagit före bild...lär mig aldrig. Så här var den ung.


Före:




Efter:








Detta använde jag:


En gammal(som ny) kappa i granitgrå mohair, antar 60-tals ,svensk desig.


Sju st. svarta pälstussar som min mamma tagit bort från sin kichiga italienska kofta.


Tre st hakar och tre st av mina gamla namnmärke att haka dom i.
ca ½ meter svart zikzakband.


Ändringarna jag gjort:


Storlek D36 har blivit en ca 40


Dubbelknäppning till enkel


Ändrat kragen


Klippt ca 20 cm av längden vilket användes till ärmförlängning.


Sytt ihop 2 st korta slejf som satt i vardera ärmslut och använt som en slejf bak lite övanför midjan.


Jag gillar den och har fått så många komplimanger för kappan.


Vad kostade den mig: 100:- + en nypa skaparglädje :-)

1 kommentar:

Strömming sa...

Vilken schysst re-do!

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin
[Valid Atom 1.0]